Katoomba, the Blue Mountains

2 augustus 2013 - Katoomba, Australië

Hello,

Ik ben momenteel voor 3 dagen in Katoomba. Dit leuke plaatsje ligt in the Blue Mountains en het is hier geweldig mooi. Wat een waanzinnig uitzicht hier! Ik ben met de trein gekomen, 2 uur onderweg geweest. Gister heb ik een stuk gewandeld en the Three Sisters gezien :). Dit is een ongewone drie rotsformatie die drie zussen voorstellen die volgens de aboriginal legende omgetoverd zijn in steen genaamd Meehni, Wimlah en Gunnedoo. De drie zussen kwamen uit de Katoomba gemeenschap in de Jamisin valley. Zei werden verliefd op drie broers uit de Nepean gemeenschap, wilde trouwen maar dat was niet mogelijk zo luide de wet. De drie broers waren ontzet en begonnen een gevecht met de Katoomba gemeenschap. De drie zussen liepen groot gevaar hierdoor vandaar dat de witchdocter van de Katoomba gemeenschap de drie zussen omtoverde in steen, met de bedoeling om de toverspreuk later, wanneer de rust was wedergekeerd, ongedaan te maken. Echter, de witchdocter werd tijdens het gevecht gedood.... Vandaar dat er nu jaarlijks vreselijk veel toeristen kunnen genieten van dit uitzicht.

Vandaag heb ik een grotere wandeling gemaakt meer naar beneden tussen de bomen. Er werd op borden aangegeven dat het een pittige wandeling zou worden qua paden en dat was zeker waar. Wat een uitdaging. Soms liep ik tegen een pad op waarvan ik dacht: is dit wel een pad?! Ik heb mezelf door één bepaald stuk van 1 km (!!) met behulp van handen en voeten moeten wurmen. Maaaarrrrr... op deze track was het uitzicht wel weer uniek schitterend. Ik moest veel aan je denken pap, jij zou dit ook fantastisch hebben gevonden, echt een survivaltocht. Dus, na een zware track laag tussen de bomen door (bij aanvang heerlijk bergje afgelopen) moest ik natuurlijk ook weer eens naar boven. Mijn mogelijkheid was via the Golden Stairs, 45 minuten trap omhoog lopen!!! Wat een verschrikking was dat... ik moest ook nog eens heel nodig toiletteren... bummer... maar ok, het was prachtig! Tijdens mijn track kwam ik ook nog langs een valley met een waterval en met het harde gekrijs van Sulphur-crested cockatoos, mooie vogels maar ze verdienen geen pluim qua stemkwaliteiten, ik voel een connectie :p.

Nu ben ik in een andere hostel dan de vorige nacht, gewoon om het te ervaren. Gister in een grote met een bekende naam (YHA) en vanavond zit ik hier in een knusse hostel in de tuin van de eigenaresse. Veel beter, goedkoper, koffie, thee, basic ontbijt, gratis wifi, alles wat het andere hostel niet had. Nu ik dit bericht zo aan het samenstellen ben voel ik mijn wangen gloeien, vooral rechts. Niet omdat in rozig ben maar ik ben gewoon een beetje verbrand met factor 50 en 30, met sjaal en jas want het was best fris vandaag maar de zon is scherp.

O en voor ik het vergeet: the Blue Mountains danken hun naam aan de talloze gumtrees/eucalyptus bomen die de valley telt. De nevel geeft het uitzicht een geweldig mooie blauwe gloed. Ik zal eens even zien of ik de foto's vanavond op reislogger zet want ik ben behoorlijk moe. O en ik moet ook nog de foto's van Parramatta en het koala park er op zetten. Komt allemaal nog :). Koala park was leuk! De koala's vonden het heerlijk dat ik over hun ruggetje aaide, oogjes gingen dicht en koppie omhoog. Kangaroo's voeren, hopen om niet aangevallen te worden wanneer ze me zouden doorkrijgen met een zakje voedsel. Voorzichtig naderde ik een kangaroo met een beetje voer in mijn hand, ik moest het onder z'n neus houden en dan mocht ik blij zijn met een beetje interesse... Niks geen gevaar, de dieren bleven lekker liggen in het zonnetje. Soms sprong en eentje lang, poing, poing. Na goed, de foto's komen nog.

Bye xx

1. Andre:
    2 augustus 2013
    Linda, je maakt heel wat mee daar in Australië, hier in Nederland kunnen we daar alleen van dromen. Ik vind het nog steeds stoer van je dat je het uiteindelijk toch aangedurfd hebt om die kant op te gaan. Die verhalen van jou en alles wat je ziet en al gezien hebt, hoor en zie je alleen op Discovery. Ik ben benieuwd naar de foto,s. Meisje, hou je taai en geniet nog, voordat je het weet is het over en moet je weer aan het werk. Liefs, Andre
  2. Rob en Chantal:
    2 augustus 2013
    Super gaaf!!!!!!!!! Lekker survival-en en van de prachtige natuur genieten. Klinkt als een goed boek, zoals jij reisverhaal omschrijft. Geniet ze!
  3. Ingrid:
    2 augustus 2013
    Hallo globetrotter, Je beschrijft alles zo levendig en beeldend dat ik gewoon met je meekruip onder de bomen en takken door, trappen beklim en van uitzichten geniet! wat de dieren betreft denk ik er nog even over na, van een afstandje maar denk ik. Ik verheug me nu al weer op je volgende reisbeschrijving. dikke Hug van Je tantutju.
  4. Cynthia:
    3 augustus 2013
    Gaat lekker meissie! Mooi verhaal weer! Ik ben benieuwd naar de foto's! Miss you! Xxx Cynthia
  5. Linda:
    Foto's staan er al Cynthia, smak smak, Linda
  6. Oma wat een happy end lieve linda xxx:
    3 augustus 2013
    lieve linda hoe beviel het reisje met de bus groetjes oma
  7. Linda:
    4 augustus 2013
    Ik was met de trein oma. Prima, lekker zitten en 2 uur uit het raam turen. Xx en liefs.
  8. Oma wat een happy end lieve linda xxx:
    17 augustus 2013
    hallo linda is er noeg nieuws liefs oma
  9. Willem en Hetty:
    17 augustus 2013
    Nu wordt het echt avontuurlijk, je gaat de Bush in!!!
    Fascinerend, wat een belevenis en.....mooie foto`s ook!