Alles ok hier

23 augustus 2013 - Sydney, Australië

Hai allemaal,

Volgende week is het zover, dan wil ik 7 a 9 weken door Australië gaan reizen. Daar ben ik inmiddels echt wel aan toe en heb er ook veel zin in. Ik heb een 12.000 km pas/card gekocht voor de bus en daarmee wil ik vanaf Sydney omhoog reizen langs de kust naar oa Byron Bay, Surfers Paradise, Brisbane, Noosa, 1770/Agnes Water, Airlie Beach, Cairns, Darwin, Kakadu, Tennant Creek, Alice Springs, Uluru, Coober Pedy, Adelaide, Melbourne en weer terug naar Sydney. Aan de ene kant denk ik, ik moet haasten om alles te kunnen zien in die paar weken maar aan de andere kant denk ik dat het wel genoeg is... Bovendien, ik wil ook nog naar Azië dus daar moet ook tijd voor overblijven.

Ik heb inmiddels dezelfde omvang in onderarmen als die van Popeye van al dat masseren. In het begin vroeg men me nog wel eens om het een tandje harder te geven, de laatste weken is dat een tandje lager, ben super sterk nu! En grappig is het verschil tussen mannen en vrouwen hierin. Vrouwen willen bijna allemaal dat ik ze door de massagebank heen duw en mannen geven de voorkeur aan, voor naar mijn idee, een meer acceptabelere druk. Als ik een keer 3 vrouwen achter elkaar heb gezien dan ben ik voor die dag ook helemaal stuk. Leuk en interessant vind ik het dat mensen komen met problematiek die ik herken vanuit de fysiotherapie, daar kan ik wat mee. Wat minder leuk was, was dat gaande weg enkele mannen vroegen om een 'happy massage'... Geloof het of niet maar ik had in het begin echt geen idee waar ze het over hadden. Ik was behoorlijk over mijn toeren wanneer ik daar achter kwam en dacht ben JIJ effe lekker helemaal gek geworden??!!! Wat een brutaliteit!! Ik stop direct met werken in deze toko!! Wanneer ik wat rustiger werd en besloten had om niet die hele shop in de fik te steken had ik tegelijk ook besloten om me niet weg te laten jagen door een paar lugubere kerels. En gelukkig ben ik niet weggegaan want daarna volgde weer een tijd met ontzettend leuke en gezellige mensen op de tafel. Daarna is het nog enkele keren voor gekomen en heb er dan ook nu echt genoeg van. Ik moet daar weg voordat er ongelukken gebeuren, ondanks de zoveel leuke klanten en leuke collega's, want de volgende gast die vraagt om een happy massage is zijn leven niet zeker.

In de tussentijd... :) mijn trip wezen plannen en veel leuke dingen weer gezien. Ik heb de foto's erop gezet, het zijn er heel veel.... Ik heb de laatste tijd heel wat zitten klungelen met camera's. Mijn camera die het in Australië niet meer deed deed het in NL weer wel en nu terug in Australie doet ie het opeens.... op een incident na.... dus ik vertrouw mijn mooie camera nog niet helemaal. In de tussentijd de camera van Olivia gebruikt maar de kwaliteit was niet wat ik gewend was. Toen ik naar Katoomba ging had Olivia haar camera nodig dus liep ik daar tussen de bossen met mijn tablet foto's te schieten. Elke 5 meter die ik liep zag ik wel weer een prachtig plaatje wat ik wilde vastleggen op camera dus, tas weer open, tablet pakken, veel te lang wachtwoord weer intoetsen (die mooie vogel was inmiddels alweer weggevlogen natuurlijk.....) Klik Klik, tablet uit, tas weer dicht... Dat heb ik 30 meter volgehouden daarna had ik besloten om met die tablet in de hand (hopend niet overvallen te worden en een duw te krijgen de diepte in) verder te trekken. Ik zag dat de tablet niet hele scherpe foto's maakte en ik zag ook dat ik in Nederland een foto-bewerk-programma op mijn tablet had gezet, wat handig van mij dacht ik nog... Vandaar dat sommige foto's er nu wat levendiger uitzien ipv grauw en grijs. De Blue Mountains waren echt blauw! Met mijn eigen camera zijn de foto's nu eindelijk helder, echt fijn!

In Sydney Sea Life had ik ook mijn tablet mee, ik heb daar prachtige vissen gezien en echt miss wel 500 foto's geschoten. Voordeeltje was dat bijna alle foto's heel slecht waren door: geen goede camera, weinig licht en vissen die heen en weer bewogen ipv stil bleven hangen, vooral over het laatste heb ik mij zeer verbaasd :). Maar goed, voordeeltje is dus dat ik geen 500 goede foto's heb maar enkele mooie foto's (en dan moest ik ze ook nog bewerken om meer helderheid te creëren) zodat ik mezelf en jullie niet hoef te vermoeien met TE veel foto's! Alle vissen en koraal die er te zien waren zijn rond Australië te vinden. De tunnels waar je doorheen kon lopen waarbij de haaien, roggen en zoveel andere vissoorten boven je hoofd zwommen vond ik het mooiste. Daarvoor ben ik naar de Chinees garden of friendship geweest, uiteraard gelegen vlakbij Chinatown. Deze tuin ligt in Darling Harbour vlakbij de hoge gebouwen van de stad. Dus je loopt daar in alle rust en boven de tuin steken de torenhoge gebouwen uit van werkend Sydney. Aparte ervaring was dat. Prachtige tuin, als ik meer tijd had die dag dan kan ik daar zo een hele dag een boekje kunnen lezen, heb ik ook even 15 min. gedaan en 15 min. glazig voor me uit gestaard, heerlijk.

Reptile park was gaaf omdat het mogelijk was om de dieren even vast te houden of even te voelen hoe zo'n huidje nou precies voelt. Er werd veel informatie gegeven de hele dag door. Alle reptielen die ze lieten zien zijn te vinden in Australie dus belangrijk om te weten is welke giftig zijn en wat je vervolgens moet doen na een beet (pap, ik weet hoe trots je nu op me bent :)). De hele dag werden en klasjes met school kinderen daarheen gereden om geïnformeerd te worden over de gevaren van de fauna in hun land. Ook klasjes met kinderen van 2 a 3 jaar oud, die waren meer bezig om elkaar van het gezamenlijk bankje af te gooien voor een betere zitplek dan te kijken naar de 1,5 meter alligator die op steenworp afstand naar ze zat te loeren. Hele grote oude schildpad gezien, balen dat ik die dag ben vergeten te vragen hoe oud deze was.

Verder spreken de foto's wel voor zich. De walk to Manly met Don en Karen was prachtig. Manly is een suburb in Northern Sydney tegenover Inner Sydney over het water. We hebben dacht ik 3,5 uur gelopen, maar het kan ook 5 uur zijn.... ik weet het niet meer, ik was in ieder geval erg slap dat ik aankwam maar mooi om langs alle standjes te lopen. Van stand naar stand door de bush liepen we naar Manly. Daar een patatje gegeten aan het strand, heel leuk. EN ik heb een foto van mezelf zittend op een rotsblok, altijd al willen hebben :).

Het Koala Park was tot nu toe een van mijn favorieten ervaringen. Maar misschien komt dat door de vriendelijke verzorgers en omdat ik daar mijn eerste koala heb gespot en kangaroo (is het nou kangaroo of kangoeroe of haal ik Engels en NL door elkaar?). Je kon bij de kangaroos zo het boerderijtje binnenlopen en daar stond ik dan helemaal alleen en dacht: en nu? Mag dit wel? Als ik te veel beweeg vallen ze me dan aan? Maar ok, niets aan de hand uiteraard! Ze waren nieuwsgierig maar de meeste lagen lekker in het zonnetje. Bij de foto's heb ook nog het een en ander beschreven over die dag.

En dan nu een item wat weer niet mag ontbreken: een stukje educatie! (speciaal voor Jantien, ik weet dat je er naar uit hebt gekeken ;)) In Katoomba ben ik bij een show van de aboriginals geweest, interessant. Ze lieten verschillende wapens zien die de aboriginals gebruiken. Oa een lang speer, daarmee kunnen ze 225 meter ver gooien om een dier te vangen. De didgeridoo werd gebruikt om door de klanken de dieren naar hun toe te lokken om ze vervolgens met een boemerang neer te halen. De didgeridoo heeft oorspronkelijk een andere naam, deze staat bij de foto's, ben het nu alweer vergeten... Maar iig, de Engelsen vonden de klanken klinken als een did-ger-i-doo dus vandaar de tegenwoordige naam. De verf op het lichaam: rood staat voor man en geel voor vrouw. Vele stippen betekend dat deze persoon van een hogere rang is. Als deze man (man neem ik aan?) bijvoorbeeld een reis door Australie maakte om andere stammen te bezoeken en op die manier wijzer te worden, dan kan je je voorstellen, dan heeft deze man een aantal stippen verdiend. Zeker als je bedenkt dat deze mannen hier soms 30 jaar over deden! Er zijn verschillende dansen voor verschillende aangelegenheden. Soms om God te eren, soms om de natuur, aarde en specifieke dieren te eren en soms gewoon voor de leuk. Ik heb zelf meegedaan aan een vrouwen dans, daarmee moest je van je ene hand een snavel maken en van de andere hand een staart (?) en die snavel gebruikte je om daarmee de andere dansende vrouwen op de schouder te tikken. Ik voelde me eerder Cleopatra met deze Egyptische bewegingen. Maar was leuk hoor :). Aboriginals hebben een ander immuunsysteem van wij westerlingen. Vroeger brachten de westerlingen allerlei ziekten met zich mee waardoor er in die tijd zeer veel aboriginals aan zijn overleden. Nog steeds worden zij sneller ziek dan wij van een virusje. Ook kunnen zij niet tegen alcohol. Als ze 1 biertje drinken dan is dat al te veel om door de lever te kunnen verwerken. Daardoor is het verboden in Australië om alcohol te verkopen aan aboriginals. Wat er soms gebeurd is dat aboriginals een prachtig schilderij maken en in ruil daarvoor een krat bier willen, heel goedkoop als je de prijzen vergelijkt in art galleries maar nooit doen dus.

Ok, ik ga zo naar de kapper. Het leek me eigelijk wel leuk om na een jaar helemaal verwilderd thuis te komen met ten minste 3 van nature onstane dreadlocks in mijn haar maar dat idee laat ik maar varen. Het wordt me nu al te gortig. Het is momenteel droog, dood aan de onderkant, oranje in het midden en blauw/assig aan de bovenkant. Met een spiegelreflex camera lijkt het wel of ik grijs ben! En dat is toch nog echt niet het geval.... Dus daar ga ik zo even wat aan laten doen.

x Linda

1. Hinke mazereeuw:
    Lieve Linda,
    Wat heb je weer een prachtig verhaal verteld en wat heb je mooie foto's gemaakt.
    En wat ben je toch heerlijk aan het genieten van alles.
    Nog een hele fijne reis verder door Australië.
    Dikke kus van ons en geef de familie ook maar een dikke smakkerd .xxxxxx
  2. Merel:
    23 augustus 2013
    Wat leuk! misschien hadden we onze lieve onschuld (read; jij) indd even in moeten lichten over happy endings in massagepraktijken :) jij hebt daar gelukkig nog giftige spinnen, slangen en bijtbeestjes om je mee te verdedigen! :) (en het zakmes van pap haha)

Leuk verhaal om te lezen, heb weer gelachen Xx
  3. Linda:
    23 augustus 2013
    Goed idee Merel! Ik kan natuurlijk een spin stand-by houden in mijn handbaggage.....
    De foto's zijn voor jullie trouwens eel gewoon van begin tot einde normaal te bekijken. Dat is mooi!

Xx
  4. Cynthia:
    23 augustus 2013
    Wat een heerlijk verhaal weer meissie! Ik zit hier echt jaloers op je te zijn. En ik zie al helemaal je gezicht voor je toen je het hoorde van de happy massage! Haha geef ze van katoen die viezerikken!
    Veel liefs van ons hier allemaal!
  5. Els Kaag:
    23 augustus 2013
    Ha die Linda, even een probeerseltje; heb net een reactie geplaatst maar zie hem niet tussen de andere reacties
  6. Linda:
    23 augustus 2013
    Hai mam :) Ik zag dat je 2 ongeveer dezelfde reacties had geplaatst bij 2 verschillende foto's. Dus wil je je reactie plaatsen bij het reisverhaal dan is dat nu gelukt.
    Love you!
    Xx Linda
  7. Jantien:
    23 augustus 2013
    Bedankt voor de vrijdagavondles over aboriginals - ik voel me weer een wat wijzer mensch (Jonas vertelde overigens dat ze allemaal alcoholist waren, net als Groenlanders? Lekker kort door de bocht van hem :P).
    Wbt happy endings in de massagepraktijk: volgende keer kerel meppen met je tablet! Zijn ze helemaal gek geworden! Snel op reis gaan jij.
    Liefs en heeeeel veeeeeeel plezier!! Ps. hoop dat je hostels met wifi vindt, kunnen we whatsappen. x
  8. Oma wat een happy end lieve linda xxx:
    23 augustus 2013
    lieve linda ik heb genoten van je verhaal je hebt eindelijk de reis van je leven ben benieuwd wat je dekomende maand gaat mee maken vertel het ons weer je verteld het heel duidelijk net of we een beetje mee reizen met je heel veel liefs oma
  9. Ingrid:
    Hoi Linda,
    Volgens mij sta jij je mannetje. Of is het SLA jij je mannetje? Laat die vervelende kerels wat mij betreft alle blauwe hoeken van the Blue mountains zien, gooi ze tussen de reptielen of duw ze van de Cliff..........ojee, klinkt wel een beetje agressief hè ? Nou, is het dus ook! Wat een geweldige beschrijving van al je avonturen. Ik zit er midden in en leer Australie ook een beetje kennen. Schitterend zoals jij deze reis vorm geeft. nu ga ik je ongetwijfeld prachtige foto's bekijken. dikke KNUF van je tantutju.
  10. Cora hoek:
    24 augustus 2013
    Hoi Linda
    Vandaag eens even je verhalen gelezen wat een beleving Australië ziet er mooi uit.Ben er nog niet geweest maar wie weet beland ik daar nog eens.Leuk om te lezen wat je allemaal beleeft en de achtergrond van de aboriginals te begrijpen hoe hun leefwijze is.En je maakt wat mee met je massages maar je kan ze wel aan.Je gaat nog veel mooie dingen beleven met deze reis ik been wel een beetje jaloers op je maar geniet er met volle teugen vanen ik blijf je volgen.groetjes van alle meiden van de hal.
    groetjes Cora
  11. Linda:
    25 augustus 2013
    Hoi Cora,
    Wat leuk. Doe de meiden de groeten van mij ;)
    xx Linda
  12. Sara:
    hoi Linda,
    wat een avonturen beleef jij zeg, en wat leuk om te lezen dat je zoveel leert over de australische cultuur en zijn gewoonten. Ik denk echt dat het geweldig gaat worden om australie te doorkruisen met zo'n speciale buspas. Ik ben heel erg benieuwd hoe je alice springs, uluru en adelaide ervaart. Immers zie ik altijd prachtige foto's van die plaatsen in magazines staan en nu ga jij ze in het echt bezichtigen! Oja, je vroeg naar mijn reizen, lief...! Het was allebei te gek, indrukwekkend en bijzonder. Kan ik hier ook foto's plaatsen??? dan zal ik even wat showen. In iedergeval veel plezier! en geniet! xxx sara
  13. Linda:
    Hoi Sara,
    Wat fijn dat je hebt genoten van je reizen.
    Je zal jouw foto's naar mijn email moeten zenden.
    Ben heel benieuwd!
    Xxxx
  14. Rob en Chantal:
    26 augustus 2013
    Hee Lin, wat zijn wij met zijn allen jaloers op jou! Wat beleef jij een hoop mooie momenten zeg! En wat betreft die Happy Massages, daar kun je later alleen maar om lachen. Geniet straks lekker van je rondreis door Australie de komende weken, dan kunnen wij weer genieten van jouw mooie verhalen. Je kan wel een boek schrijven zo mooi zoals jij dat verwoordt. Liefs van Rob, Chant en de Boys
  15. Andre:
    30 augustus 2013
    Hoi meissie,
    Je maakt weer heel wat mee daar in Aussieland. Houd je ook een dagboek bij zodat je later als je oud bent alles nog eens kunt nalezen? Het is leuk voor ons hier in NL om te lezen hoe je geniet en hoeveel je weer leert. Maak er een mooie tijd van, van dat rondreizen door Austr. Ciao Andre
  16. Karen:
    Hi Linda,
    I'm just catching up on your travel stories :)
    It was a pleasure to take you on the 2-hour walk Spit to Manley....especially when it dawned on us all, that a 10km walk uphill, along harbour and then down hill is NOT a 2 hour walk in the park...so ... Was it 4 hours later when we finally got to Manley???? we were sooooo hungry :) nice to have fIsh & chips on the beach wall....it's amazing how the mind plays tricks & all the pain & time disappears into just a haze of a lazy Saturday walk ....a bit like child birth too, but that another story....
    When we got to QVB that evening I did wonder why you were taking so many photos of what we see as just glorified shopping centre, now I realise that you had only travelled underground via the train & not had the chance to see the surroundings :) It is a grand old building, with 2 lovely old clocks, just ask Lucas he has been fascinated by those clocks since we arrived in 2003.
  17. Karen:
    24 september 2013
    nd one of my favourite places in Sydney, the NSW Art Gallery, it reminds me of my time in London where the National Gallery on Trafalgar Square is also open late on Wednesdays. I used to visit after work in the city of London, (working as an Accountant, I need to balance my analytical side with the beauty of art) wandering around the galleries, sometimes alone, as we were in the NSWAG as not many people bother to admire their national treasures.

I do have to story to share with your readers... I met Linda outside Townhall station after her last day of work at 7.30ish & we rushed to NSWAG, approx 1.5kms away as it closed at 9pm.Linda had to check in her backpack, then walked the few paces to join me in the Art Gallery vestibule .... she looked a little confused, as I was impatiently waiting so we could grab a drink in the cafe (It had been a long day:)) 'don't we have to pay?' asked Linda in a quiet voice, just in case we were going to be thrown out for racing in :) No I reassured you, public galleries in Australia (and other Anglo-countries) are all free....this is tax payers money, so it's all free to the public.....you took a few minutes to absorb this as we finally made it to the cafe and sat outside, under the fairy lights,for a quick bite before our whistle-stop tour of the modern Australian paintings... As we left I remember you saying 'so I can come back for free during the day? Friday?' Yes, the public art is always free :) nice to see that you went back a few days later. I hope I have introduced you to the pleasure & beauty that art is ....even if its just a building to spend some time in on a wet day(I am thinking of my upbringing in a northern wet English city), these are beautiful treasure troves to be enjoyed by all.
  18. Karen:
    24 september 2013
    Art and galleries have always figured in my life, when living in Holland we always had het museum jaar kaart, that we had to pay for :), so all the Amsterdam galleries were ours to discover, plus the ones on our doorstop in Leiden & that park in the centre of Holland with lots van Gogh paintings, what was it called? Oh yes, the Kroller Muller. I used to take Lucas when he was just born into Amsterdam to visit new places... have you visited that small house museum on the corner of the Red Light District in Amsterdam, Lucas & I did, it is beautiful &quaint & has a church in its attic, so religious yet around the corner is... well you know, this is Holland after all, everything is possible.

Bye for now
    Karen

Ps you will not believe this Linda, but last night Roseville cinema was robbed!!!! Yes, the cinema $$$ was taken & the staff robbed, the robbers wanted to steal from those watching the 2films too, but were distracted, lucky it was a quiet Monday evening. They escaped in a stolen car & are still on the run.
    Don & I will go there later this week to support what is our local cinema :)