Noosa, Fraser Island, Agnes Water/Town of 1770, Arlie Beach en The Whitsunday Islands

24 september 2013 - Cairns, Australië

Zooow,

Alweer 2 weken voorbij en alweer zoveel gezien en gedaan. Ik zal maar meteen met de deur in huis vallen: In Noosa ben ik gaan wandelen in het National park langs alle mooie stranden, palmbomen en bossen. Toen ik was aangekomen op een hoog uitkijkpunt 'Hell's Gates' (?!!) kwam ik 2 stellen tegen die het gebied klaarblijkelijk beter kende want ze zeiden niet gek op te kijken van de naakte mensen op het volgende strand wat ik zou gaan passeren. Ben blij dat ik even gewaarschuwd was, later in het hostel sprak ik een jongen die niet op de hoogte was en hij keek iets wat beduusd. Ik ben doorgelopen tot ik aankwam in Sunsine Beach.

De volgende dag ben ik met een groep vanuit Noosa naar Rainbow Beach gereden om daar met een 4WD over het water (per boot) naar Fraser Island te gaan! Fraser Island is het grootste zandeiland ter wereld, 123 km lang, op zijn breedste punt 22 km breed en is het enige zandeiland waar de bomen van de stukken regenwoud soms hoger zijn dan 200 meter. De enige manier om je daar voort te kunnen bewegen is te voet en/of met een 4WD. Normaal gesproken is het bij deze tour mogelijk om zelf ook in een 4WD over het zand te crossen, nadeeltje was dat we met een kleine groep waren en we hierdoor maar 1 auto hadden waar alleen de tour guide in mocht rijden. Voordeeltje was dat deze jongen zeer ervaren was met het rijden in de auto over het eiland dus de gang zat er goed in. Gaaf hoor met zo'n 4WD over het strand rijden met 80 km per uur vlak langs de branding. Ook gaaf om in land te gaan over heftige zandpaden en tussen al het groen, tijdens die ritten heb ik mijn nekstabiliteit goed kunnen trainen. We hebben die dag in mooi meertje gezwommen, alle meren op het eiland bestaan uit regenwater en zijn super helder. Er liggen dode bladeren op de bodem dat voorkomt dat het water door het zand verdwijnt. Het werd afgeraden om het water te drinken gezien de hoeveelheid zonnebrandcrème, en God weet wat nog meer, van alle toeristen die erin hebben gezwommen. We zijn door een stuk regenwoud gelopen. Daar zag ik een enorme boom waar ik even mee wilde knuffelen. Zie de foto, degene die ik omhels is mannelijk omdat de schors naar links omhoog groeit en op een een andere foto staat een vrouwelijke, deze schors groeit rechts naar boven, grappig hè. In de avond marshmallows bij het kampvuur verbranden en in een tent kamperen. Wanneer ik s' avonds naar de douches liep stond er opeens een Dingo voor mijn neus! Op de instructievideo die we alvorens we de trip naar Fraser Island begonnen moesten kijken vertelde wat je dan moest doen; stil blijven staan en je armen gekruist voor de borst slaan. De kerel die na de video nog het één en ander vertelde zei dat je dat beter niet kan doen omdat de mogelijkheid bestaat dat de Dingo denkt; wat staat daar voor een volslagen idioot met zijn handen gekruist mij met grote ogen aan te staren. Gewoon normaal gedragen luide het advies en dat kan ik heel goed dus geen probleem, de Dingo ging de tour guide lastigvallen. Wel apart om in het donker opeens een grote hond voor je te zien staan, een grote kop in vergelijking met dat slanke lijf. Ik hoorde dat een groep voor ons een stuk rouw vlees bij een groepsgenoot in de tent hadden gegooid, dat is zo'n gevalletje van; later kan je er om lachen.... Ik had trouwens met name 's avonds wanneer ik over het campingterrein liep bij elk takje dat ik langs mijn been voelde strijken zo'n schrikmomentje. Je weet namelijk dat er overal om je heen slangen en spinnen zijn met een giftigheidsgehalte. De volgende morgen de zonsopkomst gezien, briljant, prachtige foto's weer :). De tour guide stond te vissen in de zee voor ons avondeten. Dat is helaas niets geworden dus we hebben die dag pippies opgegraven uit het zand. Dat is zoiets als een mossel maar dan anders, zand eten met de gare pippies is overgens hetzelfde... Verder die dag zagen we vanuit de auto een wallaby over het zandpad springen, een heerlijk typisch Australisch gezicht. We hebben ons mee laten drijven met de rustige kabbelende stroming van Eli Creek, dat water kon je wel drinken, echt een paradijsje om je daar in te begeven. Hook Point was heel bijzonder, van een grote hoogte keek je de Coral Sea over, daar zagen we dolfijnen :)!! Een moeder en 2 kleine dolfijntjes. De tour guide bracht ons naar de Champagne Pool, dat is een bad tussen de rotsen waar door de jaren heen steeds meer zand in is komen te liggen zodat het prettig is om in te vertoeven. Het zeewater loopt via de rotsen in de pool en omdat de golf wordt gebroken door de rotsen, gaat dat gepaart met veel witte bubbels, vandaar dat het lijkt alsof je wordt overgoten met champagne als je in de pool staat. We zijn naar Lake McKenzie geweest, 40 min. lopen in die plof hitte op blote voeten. We kwamen aan bij een enorme zandvlakte, even doorlopen en daar onderaan de zandheuvel lag het meer omringt met bos, rennen naar beneden en in het water springen! Op de terugweg liep onze tour guide nog met zijn haren in een spinnenweb. De spin kon je een paar dagen ziek maken maar niet doden. Mooi goudkleurig web. Leuke ervaring Fraser island.

Van Fraser Island terug naar Noosa, van Noosa naar AgnesWater/Town of 1770.

Zeer leuke ervarig daar. Leuke mensen, een hostel tussen de bouddhas en paardjes. Een Australiër die daar verbleef had een bootje en hij zou met een clubje mensen op een surfboard achter die boot gaan hangen, of ik mee ging, tuurlijk! Super tof, eerst op mij buik door het water, appeltje eitje, later proberen te staan, ging wat minder soepel, bij de eerste poging bleef mijn ene voet op de plank staan en schoof de ander er van af, het was een tijdje geleden dat ik de spagaat had geprobeerd maar ik kan het nog hoor.... Op een gegeven moment kreeg ik het gevoel te pakken en stond ik op die plank achter een boot!

Van Agnes water/Town of 1770 naar Arlie Beach, vanaf Arlie beach met een zeilschip 3 dagen langs de Whitsundays gevaren.

De Whitsunday eilanden liggen in The Great Barrier Reef. Er zijn 74 eilanden, groot en klein. Het grootste eiland heeft ongeveer dezelfde grootte als Barbados. De eerste dag hebben we daadwerkelijk gezeild, in Saba bay hebben we op de boot gedineerd, borreltjes gedronken en geslapen in bedjes met weinig ruimte, op de plaats omdraaien. 's Ochtend zonsopkomst weer gezien. Ik geloof dat ik hier aan de andere kant van de wereld de zon vaker heb zien opkomen dan in NL. We zijn naar het grootste eiland geweest: Whithaven beach. Op een uitkijkpunt was het een schitterend plaatje met dat witte zand, helder/blauw water, het leek alsof er schuim op het water lag maar dat is het zand wat je ziet. Het zand voelt als bloem aan je voeten, heel apart. Onze Kapitein (heet die man aan het roer van een zeilschip ook kapitein.....? Pap...?) vertelde dat het zand van the Whitsunday Beach voor 99,8 procent uit pure silicium bestaat. Als je het zand weet te verhitten tot 680 graden celsius dan kan je glasblazen. NASA heeft wat gebruikt voor de Hubbel telescoop. We hebben gesnorkeld in Luncheon Bay vlakbij Hook Island en in Caves Cove, met een wetsuit aangezien het seizoen is begonnen voor de Box jellyfish (kubuskwallen) zeer pijnlijk mocht je door zo'n kubuskwal gestoken worden. Wat een kleuren daar onder het water en de vissen vinden het prima dat je ze drijft te bekijken. Andrew (de kapitein of wellicht schipper....?) gooide wat brood op mijn hoofd zodat de vissen als een malle om me heen vlogen. Er wonen geen mensen op de eilanden, alleen de mensen die werken in een resort. We vaarde langs een duur resort: 2500 per nacht (duurste kamer) en 280 dollar voor een hamburger! Maar dan heb je er wel patatjes bij welke gebakken zijn in eendenvet en geïnjecteerd zijn met huisgemaakte ketchup... Eerlijk is eerlijk, het klinkt heerlijk (Roy, volgend jaar naar the Whitsundays ;)). Qua fauna was het ook weer niet mis: 3 volwassen walvissen met een kalf 4 meter van de boot! Waanzinnig. Het waren humpback whales, als ze gedaan hadden wat ze normaal doen dan hadden we een groot probleem gehad. Mijn camera lag beneden het dek :(. Ik heb nog wel een shot van ze in de verte kunnen maken.... Laat ik het positief bekijken, ik heb intens van het moment kunnen genieten. Trouwens, een moeder walvis heeft 400 liter melk per dag!!! Hoeveel plankton moet je daarvoor eten? Sea Eagles vlogen een stukje met ons mee en in de ochtend zagen we een grote schildpad een luchtje scheppen. We zeilden met de Condor. Dit is een zeilboot die in het Guinness book of records staat met de meest gewonnen ocean races. Een zeer sterke boot uit 1981 dus.

Vandaag ben ik aangekomen in Cairns. Ik ben in de nacht met de bus gegaan dus niet echt lekker geslapen in die stoeltjes. Bovendien zat er eerst een hoestende en daarna een snurkende man voor me. Ik voel me al een paar dagen niet helemaal lekker, als ik mijn hoofd omdraai dan komt de wereld een sec. later, ik lijk wel dronken. Vanochtend voor zonsopkomst aangekomen (5:45), moest ik 2 km lopen naar het hostel met die rugzak op mijn rug, zwaaaaar, het voelde alsof mijn ruggengraat als een accordeon in elkaar gedrukt werd en ik kon er niet tegen vechten, arm weer verdraaid bij het ongecontroleerd opslingeren van mijn rugtas. 5 keer pauze, moe, warm, pijn en eenmaal aangekomen in het hostel kreeg ik in de douche het zeepbakje met geen mogelijkheid open....! Dat deed de deur dicht! Kortom, vandaag waren dit DE perfecte omstandigheden om me eens flink een partijtje klote te voelen. Ondanks alle mooie en te gekke ervaringen komt er ook veel op me af, zo voelt het, en slaapgebrek doet er ook geen goed aan uiteraard. Ik heb vandaag een vakantiedag in in mijn vakantie gehouden. Vanavond ontmoet ik een groep uit de groep van de Whitsundays in de kroeg, wordt vast gezellig. En zo gaan we verder en het komt allemaal weer goed :).

Veel liefs

1. Karen:
    Hi Linda,
    Amazing adventures! Great to hear that you are enjoying traveling and meeting new people :) and animals ... Naked people on a beach? (as a Dutchie....this should not have surprised you ... the Dutch I know are relaxed about such matters & let people be themselves).....A dingo on the way to the loo???.... And all the natural landscapes .....Yes, I amaze mystery that I can still read Dutch!
    I am re-living my own discovery of Australia, circa 1992 (a lifetime away) through your resiverhaals! Enjoy your time exploring,
    See you back in Sydney,
    We still have the rest of the NSW Art Gallery to visit on a late opening night Wednesday & by the time you are back NSW will be on summertime, so lighter evening to enjoy... The Bondi to Bronte sculpture walk may be on then,
    Look after yourself, remember no bush walking alone girlie, no matter how easy it looks, the bush can be deceptive & dis-orienteering,
    Warm regards,
    Karen
    Ps I signed up Don for your updates, he will not be able to read the details, but will get the jist & can see your photos
  2. William:
    24 september 2013
    Hallo meissie, inderdaad kapitein op elke boot of schipper op de binnenvaart.
    Ga je nog aan walvisspotting doen, lijkt me fantastisch om te beleven, ik zie dat je het naar je zin hebt, neem wel voldoende rust tussendoor anders kan je je rug weggooien na deze reis.
    Doe voorzichtig en ga op je gevoel af.

Paps XXX
  3. Els Kaag:
    Ha die Linda,
    Gaat het al weer wat beter met je?
    Logisch dat je moe bent; wat jij allemaal ziet en meemaakt in rap tempo, is overweldigend!
    Je hebt weer schitterende foto's gemaakt en je reisverhaal was lekker lang!
    Die foto met de zon op je hand vind ik geweldig leuk en dat je staat te knuffelen met een mannelijke boom :D Heb je ooit zo,n dikke boom gezien!
    Dat blauwe water deed mij denken aan Malta. Trouwens, je knieën staan er ook mooi blauw gekleurd op. Pap benijdt je wel hoor; walvissen, schildpadden, dolfijnen. Ervaringen om nooit meer te vergeten.
    Veel reisplezier toegewenst en goed van je dat je tussendoor een rustdag neemt, zo houd je dit allemaal langer vol.
    Dikke zoen en veel liefs van mam. xxx
  4. Linda:
    25 september 2013
    Hi Karen, I m doing the walks with lots of people during the day :) x

Dank Pap, de walvissen zijn momenteel bijna allemaal op weg naar Antarctica. Mocht je een trip maken dan is het niet zeker dat je ze uit het water ziet springen. Ben heel blij dat ik ze zo dichtbij de boot heb kunnen bekijken.

He Mam, gaat weer wat beter hoor :) In Sydney had ik andere soorten dikke bomen gezien. Iig niet zo hoog als deze op Fraser Island xx
  5. Oma wat een happy end lieve linda xxx:
    25 september 2013
    lieve linda het is half 5 hier jn de ochtend kan niet slapen maar gelukkig had je weer een reis verhaal en de foto s ga ik straks bekijken we reizen met je mee goeie reis verder heel veel liefs oma we houden van je
  6. Roy:
    26 september 2013
    Lieve L. Kaag! Dat klinkt weer super, je schrijft erg leuk! Wat heb jij een goede zet gedaan om dit te beleven....well done! Na je tekst gelezen te hebben gelezen, ben ik doorgeklikt naar je foto's en dan zeg ik: ''leuk die gebakken patat in eendenvet en huisgemaakte ketchup, maar doe mij maar een broodje pindakaas en de uitzichten (natuur + zon) die jij meemaakt''! Have fun and take care!!

X Roy
  7. Andre:
    27 september 2013
    Hoi Linda,
    niet te geloven wat jij wel niet allemaal al hebt beleefd en zeker nog gaat tegenkomen. ik vermoed dat je nog geen minuut spijt hebt gehad van je beslissing. hou wel ook je eigen gezonheid in de gaten meissie. groet
  8. Ingrid:
    28 september 2013
    Hè lieve linda, daar aan de andere kant van de wereld. Heel fijn om jouw ' reissie ' zo mee te beleven via je verslagen en foto's. Aan je prachtige volzinnen en humor te zien ben je misschien wel voor schrijfster in de wieg gelegd..........of fotografe..............geniet, rust, geniet en rust nog meer...........oké dan, nu maar weer op pad. Oja, heel fijn dat je goed uitkijkt voor die kruiperige onderkruipsels die daar in de Bush Bush rond krioelen......dikke hug en liefs. Ingrid
  9. Merel:
    5 oktober 2013
    Maak volgende keer eens een foto van de dingo! en neem dan meteen je eigen verschrikte gezicht erbij op de kiek hehehe ... zie het al helemaal voor me :)