Start reis, first stop: Byron Bay

4 september 2013 - Byron Bay, Australië

Hi!

Ik ben begonnen aan mijn reis door Australië en ben nu 3 dagen in Byron Bay. Daarvoor heb ik vanaf Sydney 13 uur in de bus gezeten, ik was verbaasd over het feit dat ik zo goed had geslapen. Ik had mezelf helemaal ingebouwd met opblaasbare kussens, dat was de truc. Morgen vroeg opstaan om uit te checken en dan gaan we naar Surfers paradise, dat is het Torremolinos van Australië zo is mij verteld. Dat betekend dus dat ik van een hippie sfeer overga naar een big party place. Vandaar dat ik van plan ben om daar maar even 2 dagen mijn neus om de hoek te steken en dan verder te gaan naar Brisbane. Grappig is dat de meeste Nederlanders (en ik was daar één van) 'Brisbain' zeggen maar je hebt het bij het juiste eind als je het uitspreekt als 'Brisbun', en dan niet articuleren maar snel zeggen. In Brisbane wil ik 3 dagen rond hobbelen met de Lonely Planet in de hand. Daarna ga ik naar Noosa, vanaf Noosa ga ik een trip maken naar Fraser island, daar ga ik 2 nachten kamperen en hopelijk met een 4WD over het strand toeren :). Naar verluidt is de mogelijkheid daar dat het kan gebeuren dat een Dingo je slaapzak jat en jij vervolgens in je pyama over het strand holt om deze jezelf weer eigen te maken. Wat een heeeeeerlijk zin weer..... maar goed je snapt mijn punt, ik kan leukere dingen verzinnen in een pyama. Van Fraser island terug naar Noosa en van Noosa naar 1770, dat is een plaats/strand. Schijnt mooi en relaxed te zijn, ben heel benieuwd. Van 1770 ga ik naar Airlie beach. Vanaf Airlie beach ga ik met een zeilboot 2 dagen naar en langs de Whitsunday islands varen. Het zand op deze eilanden schijnt wit en zeer fijn van structuur te zijn, iets wat je nog nooit hebt zien. Van Airlie ga ik naar Cairns, ik geloof dat ik het daar heel heet ga krijgen, wellicht verstop ik me daar 4 dagen onder het water. Vlak bij Cairns ligt The Great Barrier Reef, dit moet een ongelooflijk indrukwekkend onderwaterleven zijn. Als ik ga dan wordt het alleen snorkelen en niet duiken, ik ben niet zo'n waterig persoon. Zelfs snorkelen heeft me wel eens in de problemen gebracht in Egypte zoals Cynthia zich wel zal kunnen herinneren. Verrek.... ik sta hier met mijn flippers midden op een koraalrif met 15 cm water, wat nu?! Cynthia stond vanaf de boot het tafereel te bekijken zich afvragend; wat is ze in Godsnaam aan het doen? Vanaf Cairns wil ik terug naar beneden naar Townsville en vanaf Townsville 2a3 dagen naar Magnetic island. Daarna in de nacht met de bus van Townsville naar Darwin (het is dan inmiddels oktober), ik zorg dat mijn kussens weer opgeblazen zijn voor die tijd. Vanaf Darwin maak ik een tour naar Kakadu. Daar kijk ik enorm naar uit, daar moet het echt geweldig mooi zijn, en ook een hele hoop krokodillen...... In Kakadu blijf ik 's nachts kamperen, spannend dus.... Vanaf Darwin ga ik met de bus weer in de nacht naar Alice Springs, dat ligt in het diepe rode binnenland. Vanaf daar wil ik de outback tour doen naar Uluru. Daar ga ik ook kamperen, slapen onder de sterrenhemel, en daar zie ik de meest bekende rode berg van Australië. Vanaf Alice Springs gaat de reis meer naar beneden naar Coober Pedy, een mijnen stad, slapen onder de grond. Daarna naar Adelaide en daarna naar Melbourne. In Melbourne wil ik the Great Ocean Road langs gaan en wil ik penguins spotten! Daarna wellicht langs Canberra op mijn weg weer omhoog richting Sydney. Nu ik dit allemaal zo aan het opschrijven ben klinkt het als een weloverwogen en briljant plan :). Ik voeg een foto toe van mijn rondje in Australië.

En dan zit mijn tijd er hier in Byron Bay alweer bijna op. Er heerst hier een enorme hippe sfeer en al helemaal in het hostel waar ik verblijf. Reizigers met gitaren, grote broeken, lopen op blote voeten en kleurvolle vestjes blijven hier vaak wat langer plakken. Vandaar dat er 's avonds altijd wel een groep ontstaat van mensen die gitaar spelen en zingen (zojuist is er één gestart trouwens). Ook worden er talent shows georganiseerd, meditatie-, digiridoo- en en trommellessen waar je gratis aan kan deelnemen. Ik zag de talent show gister met een wijntje, veel goede zangers, erg genoten. Sommige speelde bekende nummers en sommige speelde eigen nummers. Mijn favoriet was van een vrouw met een eigen versie van The Lion Sleeps Tonight, 'In the jungle, the mighty jungle, we al get high tonight, in the jungle, the quiet jungle, we al drink goon tonight, Awieeeeeeeeeeee hi hi hi ahia wimbawabaway......... zit nog steeds in mijn hoofd, maar was super. Dit hostel ligt wat verder van het centrum in Bayron Bay meer in een bossig gebied. Daardoor zit je hier tussen de bomen, heb je mooie uitzichten en veel hagedissen! Gister stapte ik bijna op één zijn staart, ik schrok me dood, opeens raasde er een dikke groene hagedis voor mijn voeten, bleef stilstaan en keek me aan met een blik van 'wat moet jij nou?'. Toen ik vandaag een rondje rond het hostel liep en geconcentreed om me heen keek zag ik ze opeens overal, op de foto's zie je er zelfs één lekker in het zonnetje chillen bij het zwembad! Nou ja, niet echt meer chillen, hij had me door dus stond al in de houding om m te smeren.

Er is niet heel veel te beleven in Byron Bay, je kan je het best mee laten glijden in het relaxte sfeertje wat hier heerst. Ik heb daarom eergister lekker op het strand gezeten met mijn korte broek, dat werd tijd, ik ben langs het strand naar The Light House gelopen en ik heb een walvis gezien! Gister heb ik gesurft. Ik werd opgehaald met een busje door een coole dude met lang, stug en door de zon geblondeerd haar achter het stuur (mijn surfleraar voor die dag) met de woorden: 'Hey babe, are we gonna do some surfing today?'. In het busje hoorde ik de radio spelen met de tekst: 'He is a vegitable man with a vegitable van' en ik wist dat dit alles voorspelde dat het een succesvolle dag zou worden, ik voelde me helemaal top! Echter, het surfen was geen denderend succes. Ik heb eens 3 surflessen in Zandvoort gehad, daarvan kan ik me herinneren dat we in de zee op ons plankje zaten te wachten op een goeie golf....... dat was hier wel anders! Man, dat was echt zwaar, tegen de golfen in lopen, weggezogen worden door de stroming en ten minste 1 liter zout water naar binnen krijgen.... Maarrrrr, toch trots, ik heb 3 keer voor ten minste 3 sec. recht op mijn plank gestaan en richting het strand gesurft. Ik heb veelal op mijn plank of er onder gelegen.

Goed, ik ga zo slapen, de foto's komen later, ben benieuwd naar morgen :). Tot snel xx

1. Merel:
    4 september 2013
    Hey hippie chick, ik zie al rennend over het strand in je pyama met krulspelden in je haar achter de dingo's aan! da brengt mij op het volgende, wat is een dingo? ik zie een mix tussen een grote struisvogel en een bloedhond voor me, erg verwarrend...

kuskus je zus
  2. Cynthia:
    4 september 2013
    Hey meissie! Ja dat snorkelen weet ik me nog goed te herinneren, je had toen een hele schaafwond op je achterste! En ik veilig op de boot staan kijken, bah enge vissen!
    Mocht je bang worden van de krokodillen, hier een tip die ik ook mijn dochter yaira geef, die kennelijk krokodillen in haar bed heeft.
    Tegen haar heb ik gezegt dat ze tegen de krokodil moet zeggen: wegwezen jij!
    Dat helpt want ze is nog steeds niet gebeten!
    Veel plezier, miss you!
    Xxx
  3. Linda:
    5 september 2013
    Haha!! Een Dingo is een verwilderde hond. Ziet er hetzelfde uit als een hond, check de foto's van het koala park Xx

Ik zal de krokodillen heldhaftig te woord staan Cynthia, ik hoop dat ze onder de indruk zullen zijn ;). Xx
  4. Ingrid:
    8 september 2013
    Hoi linda, het is maar goed dat jij van die mooie verhalen schrijft want je maakt zoveel mee........kun je het later weer eens laten bezinken. Hoe staat het met je adrenalinegehalte tussen al die beesten, golven etc? Everything under control? Voor de komende dag(en) weer veel (feest)beest plezier!
    Ingrid
  5. Linda:
    9 september 2013
    Ik ben nog niet helemaal gewend aan de attitude van de hagedissen :) In Brisbane lopen ze ook overal stoer te doen. Nog geen spinnen gezien, maar die zijn vast niet verweg alleen je ziet ze niet.... xx
  6. Cora hoek:
    10 september 2013
    Linda ik lees dat je aan je toer van zeven weken bent begonnen.Heb je dat ook, je maakt zoveel mee dat je soms niet meer weet wat je 3 dagen terug allemaal gedaan .Dan is het goed dat je het reisverslag hebt om terug te kijken.Leuk om te lezen dat je allemaal verschillende mensen ontmoet die lekker muziek maken.Ja en ik wil wel geloven dat surfen in Australie wel wat anders is dan bij ons.Geniet lekker van de reis en laat het maar allemaal lekker over je hen komen,het is een pracht ervaring.het weer is hier omgeslagen regen dus we hebben een vakantie naar spanje geboekt.Linda veel plezier verder.